Yahya Ozan Çalışkan Kimdir?
1997 yılının Nisan ayında Bakırköy’da dünyaya gelmiştir. Liseyi Karacaköy ÇPL’de okuyup okul birincisi olarak mezun olmuştur. Şu an Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesinde radyo, televizyon ve sinema bölümünde eğitimini sürdürmektedir. Fotoğraf ile uğraşmaktadır.
Yönetmenliğini Yaptığı Belgesel Filmler
Gülizar – 2018 …. Belgesel, 00:05:00
3. Sabancı Vakfı Kısa Film Yarışması, Birincilik Ödülü. 2019
1. Hakkari Kısa Film Günleri, Gösterim Seçkisi. 2019
13. SineMardin Uluslararası Mardin Film Festivali, Sabancı Vakfı Kısa Film Platformu, Gösterim Seçkisi. 2019
15. Akbank Kısa Film Festivali, Özel Gösterim Bölümü, Gösterim Seçkisi. 2019
2. İzmit Uluslararası Kısa Film Festivali, Ulusal Belgesel Yarışması, Yarışma Filmi. 2019
41. Clermont Ferrand Kısa Film Festivali, Film Market, Türkiye’den Kısalar, Hazarfen Film Galeri Seçkisi. 2019
5. Marmaris Kısa Film Festivali, Ulusal Kısa Film Yarışması, Yarışma Filmi. 2019
9. Okan Üniversitesi Öğrenci Filmleri Kısa Film Yarışması, Belgesel Dalı, Yarışma Filmi. 2019
9. Suç ve Ceza Film Festivali, Sabancı Kısa Film Seçkisi, Bölümü Gösterim Seçkisi. 2019
Turan Kubulay Kimdir?
1 Temmuz 1997 de İzmir’in Eşrefpaşa semtinde dünyaya geldi. 2015 yılında Elazığ Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo , Sinema ve Televizyon bölümünü kazandı. Üniversitenin ilk yılını Elazığ’da tamamladı. 2016 yılında Antalya Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Sinema ve Televizyon bölümüne geçiş yaptı ve halen akademik eğitimine burada devam etmektedir. 2016 yılında Antalya Film Ekibi’ne katılmıştır ve ekipte yönetmen ve yapımcılık üzerine çalışmalarını devam ettirmektedir.
Yönetmenliğini Yaptığı Belgesel Filmler
Saksak (Bir Tütün Belgeseli) – 2018 …. Belgesel, 00:04:31
1. Toroslar Belediyesi Ulusal Kısa Film Yarışması, Mansiyon Ödülü. 2018
Van İpekyolu Belediyesi Kısa Film Festivali, Belgesel Dalı, İkincilik Ödülü. 2018
11. Çayda Çıra Film Ve Sanat Festivali, Belgesel Dalı, Mansiyon Ödülü. 2018
2. İzmir Artemis Film Festivali, Belgesel Yarışması, En İyi Film Ödülü. 2018
1. Kızkalesi Film Festivali, Belgesel Dalı, Üçüncülük Ödülü. 2018
3. Türk Dünyası Belgesel Film Yarışması, Öğrenci Kategorisi, İkincilik Ödülü. 2018
5. Uşak Kanatlı Denizatı Kısa Film Festivali, Ulusal Öğrenci Filmleri Yarışması, Belgesel Dalı, En İyi Film Ödülü. 2018
11. Rotary Kısa Film Festivali, Belgesel Kategorisi, Birincilik Ödülü. 2019
2. İzmit Uluslararası Kısa Film Festivali, Ulusal Festival Teması Filmi Yarışması, En İyi Festival Temalı Film Ödülü. 20192. Sabancı Vakfı Kısa Film Yarışması, Finalist. 2018
29. Ankara Film Festivali, Ulusal Belgesel Yarışması, Yarışma Filmi. 2018
40. Clermont Ferrand Kısa Film Festivali, Film Market, Türkiye’den Kısalar, Hazarfen Film Galeri Seçkisi. 2018
3. Kısa Film Kolektifi Kısa Film Festivali, Sabancı Kısa Film Yarışması Kısaları, Gösterim Seçkisi. 2018
8. Okan Üniversitesi Öğrenci Filmleri Kısa Film Yarışması, Belgesel Dalı, Finalist. 2018
16. İstanbul Çevre Kısa Film Festivali, Ulusal Kısa Film Yarışması, Finalist. 2018
1. Siirt Kısa Film Festivali, Finalist. 2018
6. Filmamed Belgesel Film Festivali, Gösterim Seçkisi. 2018
11. Documentarist İstanbul Belgesel Günleri, Türkiye Panorama Bölümü, Gösterim Seçkisi. 2018
3. Çalı Köy Filmleri Festivali, Gösterim Seçkisi. 2018
2. Bingöl Uluslararası Kısa Film Festivali, Finalist. 2018
5. Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali, Panorama Bölümü, Gösterim Seçkisi. 2018
19. İzmir Kısa Film Festivali, Ulusal Yarışma, Belgesel Dalı, Finalist. 2018
29. İstanbul Kısa Film Festivali, Belgesel Dalı, Finalist. 2018
3. Çekmeköy Belediyesi Kısa Film Yarışması, Yarışma Filmi. 2018
1. Aladağ Doğa ve Sanat Festivali, Kısa Film Yarışması, Finalist. 2018
2. AFSAD Kısa Film Yarışması, Belgesel Dalı, Gösterim Seçkisi. 2018
Los Angeles Cinefest , Semi-Finalist. 2018
A Rebel Minded Fiilm Festival, Semi-Finalist. 2018
9. Jagran Film Festival, Selected. 2018
Green Valley Film Festival, Selected. 2018
Festıval Internatıonal Du Fılm D Alhoceıma, Selected. 2018
Nile’s Diaspora International Film Festival, Selected. 2018
Hak-İş Short Film Festival, Selected. 2018
African Smartphone International Film Festival, Selected. 2018
Inshort Film Festival, Selected. 2018
3. Türk Dünyası Belgesel Film Festivali, Öğrenci Kategorisi, İkincilik Ödülü. 2018
15. Akbank Kısa Film Festivali, Festival Kısaları Bölümü, Gösterim Seçkisi. 2019
14. İşçi Filmleri Festivali, Gösterim Seçkisi. 2019
1. Sinekültür Üniversitelerarası Kısa Film Yarışması, Belgesel Dalı, Finalist. 2019
18. !f İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali, !f Türkiye’den Kısalar Ulusal Öğrenci Yarışması, Finalist. 2019
5. Golden Pumpkin Kısa Film Yarışması, Finalist. 2019
19. Kısa-Ca Uluslararası Öğrenci Filmleri Festivali, Ulusal Belgesel Dalı, Finalist. 2019
Yönetmenliğini Yaptığı Kısa FilmlerAhdar (Green) (Yeşil) – 2017 …. Deneysel, 00:09:36
1. Yeşil Bakış Kısa Film Yarışması, Finalist. 2017
3. Marmaris Kısa Film Festivali, Deneysel Dalı, Gösterim Seçkisi. 2017
18. İzmir Kısa Film Festivali, Ulusal Panorama Resmi Gösterim Seçkisi. 2017
16. İstanbul Çevre Kısa Film Festivali, Ulusal Kısa Film Yarışması, Finalist. 2018Diğer Filmografisi
Gülizar – 2019 …. Yapımcı (Belgesel, 00:05:00)
Özel Söyleşi
Kendinizi kısa filmciliğin içinde nasıl buldunuz? Bu hayaliniz miydi yoksa hayat mı sizi sürükledi?
Ozan Çalışkan: Akdeniz Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema bölümünü tercih ettikten sonra sinemaya farklı bir açıdan ilgi duymaya başladım. Sadece izleyip analiz etmek değil artık üretmek istediğimin farkına vardım. Bu konu hakkında benim gibi düşünen arkadaş çevremin olması benim için büyük bir şanstı. Başlarda sadece fikirlerimiz vardı, sonrasında bunları pratiğe dökmeye ve ortaya işler çıkarmaya başladık.
Turan Kubulay: Aslında çocuk yaştan beri sinemacı olmak hayalimdi. İzlediğim filmler, aklıma kazınan sahneler, oyunlar,oyuncular ve filmin başladığı andaki o his. Hayattan ziyade biraz ben kendimi o yöne doğru sürükledim diyebilirim. Üniversite lisansımda da Sinema bölümünü tercih etmemle aktif olarak üretmeye de başlamış oldum.
Filminizle vermek istediği mesaj neydi? Bu mesajın yerine ulaştığını düşünüyor musunuz?
Ozan Çalışkan: Kısa filmlerin amacı bir mesaj verme çabasıdır. Bizim burada işlediğimiz konu, hayatın zorluğuna karşı dik duran, yapılan ayrımcılıklara rağmen pozitif olabilen bedenen zayıf ama mental olarak çok güçlü bir kadındır. İnsanların Gülizar’ı örnek alması ve kendi hayatına çıkarım yapması bizim önceliğimizdi. Bu amacımıza ulaştığımızı düşünüyoruz.
Turan Kubulay: Gülizar abla bizden çok daha ileride bir yaşam biçimine sahip. Onunla ilk tanıştığımızdan beri belki de tüm hayat düsturu bize bir yerde ilham verdi. Aslında filmin yapı esnasında üstüne kurmak istediğimiz buydu, yalnızlık ve direnmek. Gülizar abla bunu başardı, biz de başardık…
Filminizin yapım aşamasından bahseder misiniz? Karşılaştığınız zorluklar oldu mu?
Ozan Çalışkan: Gülizar’ın filmde bahsettiği sebeplerden ötürü kameralara karşı bir fobisi oluşmuştu. Bu engeli aşmak için uzun zaman harcayıp bizim asıl amacımızın kendisini insanlara tanıtmak olduğunu anlatmamız gerekti. Kendisi bizi çok sevdiğini söyleyerek hikayesini bizimle paylaşmaya ikna oldu.
Turan Kubulay: Ozan’ın bahsettiği gibi Gülizar’ı ikna etmek için biraz uğraştık açıkçası. Haklı sebeplerden dolayı bizimle ilk etapta görüşmek istemedi. Sonrasında nedenimizi öğrendiği ve bize artık güvenebildiği için çekime başlamıştık. Onun haricinde büyük bir problem hatırlamıyorum, klasik set aksaklıkları dışında…
Filminizde ”tam anlamıyla hayal ettiğim gibi bir sahne” dediğiniz yahut “favori sahnem” diyebileceğiniz sahne hangisi?
Ozan Çalışkan: Yoğun emek harcanan projeler yapan ekibin adeta çocukları olurlar, bu durum “Gülizar” için de geçerli. Biz tamamını severek işledik. Fakat insanların son bir dakikasında daha fazla duygu yoğunluğu yaşadığı geri dönüşlerini aldık.
Turan Kubulay: Benim için açılış sekansı başka bir yerde diyebilirim. Gülizar’ın hikayesi babında tasarladığımız bir şeydi. Masalsı bir anlatım kurarak onun yaşadığı coğrafyayı, hem gerçek gözünden hem de gönül gözünden görmek ve bunu belirli sembollerle aktarabilmek istemiştik. Nitekim açılış sahnesinde istediğimizin bir çoğunu aldığımızı düşünüyorum.
Türkiye’de kısa filmciliğe gereken değerin verildiğini düşünüyor musunuz? Neler yapılmalı?
Turan Kubulay: Kültür sanat faaliyetlerine genel olarak yeteri kadar değer verildiğini düşünmüyorum. Fakat şunu söylemekte fayda var, kısa filmin varlığını gösterebildiği bir çok alan oluşmaya başladı. Bunlar başta festivaller olmak üzere, online platformlar, film marketleri ve çok nadir televizyon satışları vs. gibi yerler. Başta bakış açısının değişmesi gerekiyor. Kısa film algısı ülkemizde bambaşka bir yerde. Keza kısa, küçük, ufak gibi terimleri genel olarak pek sevmeyiz zaten. Fakat bence geleceğin film izleyelim anlayışı kısa film üzerine kurulu, başladığımız yere geri döneceğiz. Çünkü tüketim kültürü artık uzun uzun, rahat rahat bir şeyler izlememize fırsat vermiyor. Kısa filmin bu açıdan rağbet göreceğini öngörüyorum.
Biz mesela Bursa’da bir festival yapıyoruz, ismi Çalı Köy Filmleri Festivali. Burada tüm gösterimler açıkhavada oluyor. İnsanlar çadırlarıyla gelip kamp kuruyor, gerçek bir festival edasıyla standlar kuruluyor konserler oluyor ve sinemacı,tiyatrocu,genç,yaşlı,çocuk demeden herkes hep birlikte filmler izliyor, şarkılar söylüyor. Hatta çok ciddi bir iddiada bulunup şunu söyleyebilirim, Türkiye’de aynı anda en çok kişiye kısa film izletebilen tek festival olabiliriz. Geçen sene ortalama katılımcı sayımız 3 bin kişi kadardı. Bu tür yönelimlerin bir şeyleri değiştirebileceğine inanıyorum. Binbir zorluklarla projelerini yapan kısa film yönetmenlerinin filmlerini izleyip üstüne Onur Ünlü ve Jafar Panahi’yi izleyen teyzeler,amcaları başka bir yerde görmek ne kadar mümkün bilmiyorum. Başka bir açıdan da büyük sinema salonları mesela. Neden kısa film göstermiyor? Evet belki bir seansı sırf onun için kapatmak astarı yüzünden pahalı edebilir fakat herhangi bir seansın öngösterimi olarak düşünülmesi bence kötü bir fikir değil.
Ozan Çalışkan: Ülkemizin büyük çoğunluğunun kısa film hakkında fazla bilgisi ve ilgisi yok. Fakat bu işe değer veren büyük topluluklar mevcut. Yaşayacak kadar yeterli ama tam verim alabilecek kadar yeterli de değil.
Kısa filme merak duyan ve hatta çekmek isteyenlere ne gibi önerileriniz olurdu?
Turan Kubulay: Ben çekmek değil yapmak kelimesini tercih ediyorum daha çok. Sadece yapsınlar. Yaparak denesinler. Doğruyu bulmak buradan geçiyor sanırım. Eskisi gibi zor imkanlara sahip değiliz, bulmamız gereken bir ARRIFLEX ya da edinmemiz gereken bir negatif film yok. Sadece iyi fikire ihtiyacımız var…
Ozan Çalışkan: Öncelikle tür ve konu seçimlerini iyi yapmaları gerektiğini söyleyebilirim. Ekibini iyi seçmeli ve uzunca plan yapmalılar. Bizim yaptığımız gibi belgesel veya kurmaca filmlerin üretim süreçleri oldukça sancılıdır ve aksiliklerle doludur. Keskin kararlar verip ileriye dönük sonuçları isabetli düşünebilmeliler. Bu işte günümüzde en kolay bulunabilecek gereksinim ekipmandır. Büyütülecek bir mevzu değildir. Siz aktarmak istediğiniz mesajın gücüne güveniyorsanız iyi bir planlama ile eminim ki başarılı olacaksınızdır.
Çevrimiçi Gösterim