African World Cinema Forum, Burkina Faso asıllı Doç. Dr. Boukary Sawadogo ve Nijerya’dan Babatunde Onikoyi öncülüğünde kuruluşunu gerçekleştirdi. Tüm dünyada profesyonel sinemacılar ve Afrika Sineması alanındaki akademisyenler arasında bilgi ve tecrübe paylaşımını hedefleyen Forum, Afrika sinemasının dünya çapında devam eden büyümesini ve itibarını teşvik etmek amacıyla Afrika sinema ve TV medyası üretiminin anlamlı bir şekilde tartışılması temelinde faaliyet gösterecek.
Afrikalı film yapımcılarının dünya çapında çalışmalarını odak noktası alan Forum bunun yanında çok fazla ilgi görmeyen veya gelişmekte olan diğer sinema endüstrilerine de yöneleceğini duyurdu. Afrika sinemasında yeni üretimlere ve araştırmalara yol açmak amacıyla mevcutların sınırlarını daha da genişletmek için son bilimsel çalışmalar da tartışılacak. Kısa filmler dahil olmak üzere Afrika sineması örneklerini izlemek ve tartışmak Forum’un bir diğer önemli planı. Bunu sinemacılar ve akademisyenler arasında hem teorik hem de pratik olarak film analizi çerçevesinde ve karşılıklı anlayışı teşvik etme hedefiyle gerçekleştirecek. Ayrıca Forum tarafından periyodik olarak sinemacılar davet edilecek, film veya filmleri üzerine sohbetler yapılacak.
Forum üyelerini film, TV, Afrika sineması gibi başlıklarda çalışan akademisyenlerden; sinemacı, sinema yazarı, ve sinema eleştirmenleri arasından davet yöntemiyle seçiyor. Her üye bir kuruma bağlı olmak durumunda. Başta Nollywood dosyası olmak üzere Afrika sinemasına yönelik yayınları nedeniyle SineBlog da Editör Zafer Yılmaz tarafından Forum’da temsil ediliyor.
Mevcut üyelerin bazılarının biyografileri şöyle:
Doç. Dr. Boukary Sawadogo
New York Şehir Üniversitesi Medya ve İletişim Sanatları Bölümü’nde sinema çalışmaları doçentidir. Boukary aslen Burkina Faso’dan. Başlıca araştırma alanları Afrika sinemalarının tarihi, estetiği, teorisi ve dağılımı ile ilgilidir. Araştırmalarının yeni yönelimleri arasında popüler türler (komedi, batı ve TV dizileri), Afrika filmi eleştirel çalışmalarının geliştirilmesi ve ABD’deki Afrika göçmen topluluklarının deneyimleri var.
Boukary Afrika sineması konusunda üç kitabın, çeşitli kitap bölümlerinin, makalelerin ve film incelemelerinin yazarıdır. Kitaplarından bazıları: Les cinemas francophones ouest africains, 1990-2005 (Francophone West African cinemas, 1990-2005) [Harmattan, 2013), African Film Studies: An Introduction (Routledge, 2018), and West African Screen Media: Comedy, TV Series, and Transnationalization (Michigan State University Press, 2019).
Akademisyen olmanın yanı sıra, Boukary film yapımında da yer alıyor. Salut Y’all: African Teachers on the Bayou (2013) adlı belgeseli ABD ve Afrika’daki çeşitli festivaller tarafından seçildi. Son iki yıldır, New York’ta Afrikalı göçmenlerin deneyimleri üzerine bir web dizisi üretiyor ve yönetiyor.
Babatunde Onikoyi
Nijerya Adeleke Üniversitesi Dil ve Edebiyat Çalışmaları Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak Afrika Görsel Medyası / Sinema ve Postkolonyal Çalışmalar dersleri vermektedir. Daha önce Nijerya’daki hem Kwara Devlet Üniversitesi hem de Elizade Üniversitesi’nde dersler verdi. 2018 yılında Afrika Uluslararası Film Festivali’ne Jüri Üyesi oldu. Onikoyi’nin akademik çalışmaları başta Media Studies: Genesis & Detours, Black Camera, African Theatre, African Studies Review, Journal of Media and Communication Studies, Journal of Pan African Studies ve African Notes olmak üzere çok sayıda prestijli dergilerde ve kitap bölümlerinde yayımlandı. Accent Cinema ile ilgili son çalışması Rochester Press Üniversitesi tarafından 2018’de yayınlanan Cajetan Iheka ve Jack Taylor editörlüğündeki African Migration Narratives kitabında yer aldı. Halen “Tunde Kelani’nin Sineması” üzerine bir kitabın editörlüğünü yürütmektedir.
Dr. Alessandro Jedlowski
Son araştırmaları çoğunlukla Afrika ekran medya endüstrilerine (özellikle Nijerya, Etiyopya ve Fildişi Sahili üzerine) diasporik film yapımına, Güney-Güney hareketlilik ve kültürel etkileşim üzerine odaklanan Dr. Jedlowski bir medya antropologudur. Şu anda Bordeaux Siyasal Bilimler Okulu’nda (Sciences Po Bordeaux) Afrika Araştırmaları araştırma merkezi Les Afriques dans le Monde’un (LAM) “African Diasporas” programı Eş Başkanlığını yapıyor. Pan-Afrika Belgesel Film Vakfı (DOC-A) Danışma Kurulu üyesidir ve UNESCO, Bertha Vakfı ve Ford Vakfı da dahil olmak üzere uluslararası kuruluşlar ve vakıflar konusunda danışman olarak deneyimlidir. En son yayınları arasında, “African media industries and global capitalism” (Politique Africaine, 2019), “Latin American telenovelas and African screen media : From reception to production” (Journal of African Cultural Studies, 2019) makaleleri ve Cine-Ethiopia: The History and Politics of Film in the Horn of Africa (Michigan State University Press, 2018) ve Mobility between Africa, Asia and Latin America: Economic Networks and Cultural Interactions (Zed Books, 2017) kitapları bulunuyor.
Dr. Emaeyak Peter Sylvanus
Nijerya Nsukka Üniversitesi Müzik Bölümü’nde kıdemli öğretim görevlisidir. İngiltere Londra Şehir Üniversitesi Müzik Bölümü’nden doktora derecesine sahiptir. İlgi alanları popüler müzik, film müziği ve etnomüzikolojidir. Nollywood film müzikleri konusunda öncü bir bilim insanı olan Dr. Sylvanus, sanat, beşeri bilimler ve sosyal bilimlerdeki yüksek etkili dergilere makaleler yazdı. Hem Palgrave Macmillan hem de Lexington Books’tan yayınlanacak kitaplar için Nijerya sinemasında kadın besteciler, müzik ve ulusötesi estetik, komedi film müziği ile ilgili üç bölüm yazdı. Diğer projeleri arasında popüler müzik ve kişilik kültü, Nijerya’da ayinle etkileşim üzerine kapsamlı çalışmaları yer alıyor.
Dr. Olusegun Soetan
Nijeryalı film endüstrisi ve Afrika yerli bilgi sistemine odaklanan bir film uzmanı ve kültürel çalışmalar akademisyenidir. Wisconsin-Madison Üniversitesi’nden Afrika Dilleri ve Edebiyatı alanında doktora derecesine sahiptir. Pensylvania Eyalet Üniversitesi’nde Afrika Çalışmaları Yardımcı Doçentidir ve burada Afrika sineması, Afrika edebiyatı, yerli bilim / bilgi sistemleri, cinsiyet çalışmaları, Afrika popüler kültürü ve dillerini araştırıyor ve öğretiyor. Eserleri, cinsiyet, sınıf, cinsellik, kimlik ve kültürün eleştirel teorileri üzerine kuruludur. Hakemli dergilerde makaleleri yayınladı ve kitap bölümlerine katkıda bulundu. Şair, romancı ve fotoğrafçıdır.
Lani Niyi Akande
York Üniversitesi’nde doktora adayıdır. İlgi alanları arasında Nollywood’un film formları, Afrika felsefelerinin ışığında Afrika Sineması’nın anlaşılmasında bakış açısı ve yaklaşımlarının yerlileştirilmesi yer alıyor. Film teorisi ve pratiği arasındaki bağlantı sınırlarını keşfetmeyi seven bir yönetmendir. ASAUK (2016), Cambridge, İngiltere ve Screen Studies Conference (2018), Glasgow, İngiltere gibi konferanslarda bildiriler sundu. Cambridge Afrika Film Festivali’nin (CAFF) Danışma Kurulu ve Toronto Film ve Medya Semineri (TFMS) Yönetim Kurulu Üyesi’dir.
Dr. Abiodun Olayiwola
İbadan Üniversitesi’nden film çalışmaları alanında doktora derecesine sahiptir. Halen Nijerya Ile Ife, Obafemi Awolowo Üniversitesi Dramatik Sanatlar Bölümü’nde drama ve film dersleri vermektedir. Agbalagba Akan (2007), Ikekun (2009), Ojiji Iwa (2010), Fomoloyan (2013) ve The Varsity (2020) de dahil olmak üzere, birçok film ve dizinin yönetmenidir. Hem yerel hem de uluslararası dergilerde birçok bilimsel makale yayınlamıştır. Film teorisi ve praksisi ile yakından ilgileniyor.