Bilal Çakay Kimdir?
31 Ekim 1985, Siirt, Eruh doğumlu. Mersin Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo Sinema ve Televizyon Bölümünde eğitim gördü. Kısa film çalışmalarını sürdürmektedir.
Yönetmenliğini Yaptığı Kısa Filmler
Ölü Oğullar – 2012 …. Yönetmen / Bilal Çakay, Ayşenur Uyanık
2. Yılmaz Güney Kültür ve Sanat Festivali, Kurmaca Dalı, Yılmaz Güney Onur Ödülü. 2012
1. Altın Pars Gençlik Kısa Film Festivali, Jüri Gençlik Ödülü. 2013
23. Ankara Film Festivali, Ulusal Kısa Film Yarışması, Kurmaca Kategorisi, Finalist. 2012
2. Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali, En İyi Erkek Oyuncu Dalı, Finalist. 2012
2. Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni Dalı, Finalist. 2012
2. Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali, En İyi Kurgu Dalı, Finalist. 2012
2. Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali, En İyi Müzik Dalı, Finalist. 2012
2. Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali, En İyi Sanat Yönetmeni Dalı, Finalist. 2012
2. Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali, En İyi Yönetmen Dalı, Finalist. 2012
2. Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali, Kurmaca Dalı, Finalist. 2012
7. SineMardin Mardin Film Festivali, Kısa Film Dalı, Finalist. 2012
2. Okan Üniversitesi Öğrenci Filmleri Yarışması, Kurmaca Dalı, Finalist. 2012
7. Bahçelievler Belediyesi Kısadan Hisse Kısa Film Günleri, Gösterim. 2013
6. Erciyes Film Festivali, Kurmaca Dalı, Finalist. 2013
7. JCI İstanbul Crossroads Kısa Film Festivali, Finalist. 2012
8. İşçi Filmleri Festivali, Gösterim. 2013
5. Vicdan Filmleri Yarışması, (İlk 20 Film) Finalist. 2014
3. Zeugma Film Festivali, 2014 Vicdan Filmleri Bölümü, Gösterim. 2015
34. İstanbul Uluslararası Film Festivali, 2014 Vicdan Filmleri Bölümü, Gösterim. 2015Eski Dünyaya Dair – 2010 …. Yönetmen
18. Adana Altın Koza Film Festivali, Ulusal Öğrenci Filmleri Yarışması, Deneysel Dalı, Jüri Özel Ödülü. 2011
11. Kısa-Ca Ulusal Öğrenci Filmleri Festivali, Deneysel Kategorisi, Adese Özel Ödülü. 2011
2. Yeşil Kamera Ulusal Üniversitelerarası Kısa Film Yarışması, Birincilik Ödülü. 2011
Ataşehir Ulusal Kısa Film Yarışması, Profesyonel Kategori, Jüri Özel Ödülü. 2013
3. Lions Kısa Film Yarışması, Mansiyon Ödülü. 2012
5. İnönü Üniversitesi Kısa Film Festivali, Yarışma Dışı Gösterim. 2012
5. Akdeniz Üniversitesi Kısa Film Günleri, Gösterim. 2015Yabancı – 2010 …. Yönetmen / Sedat Azazi, Bilal Çakay
2. Öğrenci İşi Kısacık Festival Kısa Metrajlı Film Yarışması, Birincilik Ödülü. 2011
Manisa Altın Üzüm Kısa Film Festivali, Kurmaca Dalı, Birincilik Ödülü. 2010
4. Ankara Barosu Kısa Film Yarışması, İkincilik Ödülü. 2010Salıncak (Helanek) – 2009 …. Yönetmen, Senaryo, Kamera, Kurgu
21. Aydın Doğan Vakfı, Genç İletişimciler Yarışması, Görsel Dal, Kısa Film Dalı, İkincilik Ödülü. 2009
3. Rotaract Kısa Film Festivali, Kurmaca Dalı, Jüri Özel Ödülü. 2010
Hakları Çalınmış Çocuklar Kısa Film Yarışması, Birincilik Ödülü. 2010
5. Osmaniye Özgür Kısa Film Festivali, Kurmaca – Drama Dalı, İkincilik Ödülü. 2010
3. Kristal Klaket Film Festivali, Jüri Özel Ödüllü, 2009
16. Adana Altın Koza Film Festivali, 10. Ulusal Öğrenci Film Yarışması, Mansiyon Ödüllü, 2009
16. Adana Altın Koza Film Festivali, 10. Ulusal Öğrenci Film Yarışması, Deneysel Dalı, Dijital Film Akademisi Eğitim Bursu Ödülü. 2009
3. Çayda Çıra Film ve Sanat Festivali, Kısa Film Yarışması, İkincilik Ödülü. 2010
2. Vicdan Filmleri Yarışması, (İlk 20 Film) Finalist. 2011
12. İzmir Uluslararası Film Festivali, Vicdan Filmleri 2011 Bölümü, Gösterim. 2012
2. Onat Kutlar Film Festivali, 2011 Vicdan Filmleri Bölümü, Gösterim. 2012
2. TISFEST International Teen Shorts Film Festival, Vicdan Filmleri Bölümü Gösterim Seçkisi. 2013
4. Bursa İpek Yolu Film Festivali, Ulusal Altın Karagöz Kısa Metraj Film Yarışması Bölümü, Gösterim. 2009
1. Bursa Çocuk Hakları Film Festivali, Yetişkinlerden Çocuk Hakları Filmleri, Gösterim. 2011
4. Boston Türk Belgesel ve Kısa Film Yarışması, Finalist ve Gösterim Seçkisi. 2009
Mersin Üniversitesi Sinema Topluluğu, Öğrenci Filmleri, Gösterim. 30 Nisan 2010
7. İşçi Filmleri Festivali, Kısa Film Uzun Muhabbet Etkinliği, Toplumsal Cinsiyet Bölümü, Gösterim. 2012
10. Kısa-ca Ulusal Öğrenci Filmleri Festivali, Kurmaca Dalı, Finalist. 2010
31. İstanbul Uluslararası Film Festivali, 2011 Vicdan Filmleri Bölümü, Gösterim. 2012Koridor – 2006 …. Yönetmen, Senaryo, Kamera, Kurgu
Özel Söyleşi
Kendinizi kısa filmciliğin içinde nasıl buldunuz? Bu hayaliniz miydi yoksa hayat mı sizi sürükledi?
Orta okul ve lise yıllarımda bir gün film çekebileceğime dair bir hayalim olmadı. Hata bu anlamda sinemaya dair de özel bir ilgimde yoktu. Bunda elbette yaşadığımız sosyal ve kültürel çevreninde etkisi var. Yaşadığımız şehir bir sinema salonuna sahip değildi. Lise yıllarında film izlemek için gittiğimiz kahvehaneler vardı. Bildiğiniz kahvene gibi değil ancak bir perdesi ve projeksiyon cihazı olan VHS Player ya da VCD üzerinden filmlerin gösterildiği kahvehaneler buraların adı vizyon cafelerdi. Bahsettiğim yıllar 2000’lerin başı, bugün bu film gösterim olanakları çoktan endüstriyel izleme pratiklerinin arasında yerini aldı bile. Lise yıllarında sözel bölüm öğrencileri dersten kaytarmak adına genelde okulun bütün etkinliklerini düzenlerler ve onlarda görev alırlardı; mezuniyet törenlerindeki dinletiler, oyunlar çeşitli resmi bayramlardaki etkinlikler, okul dergisi vs. Ben de bir sözel sınıf öğrencisi olarak bu etkinliklerde çalışırdım. Okulun dergisi için haberler hazırlar, mezuniyet etkinliklerindeki şiir dinletilerinde, kasetçalardan enstrümantal fon müziklerini seçerdim. Yani bir şekilde yaratıcı işlere karşım bir ilgim vardı, ancak bunun şekillenmesi üniversite sınavlarında İletişim Fakültesi kazanmamla belirginleşti ve aslında bir sürüklenmeden ziyade olmak istediğim yerde olmak istediğim şeyleri yapmak istememle kısa filmciliğe başlamış oldum.
Filminizle vermek istediği mesaj neydi? Bu mesajın yerine ulaştığını düşünüyor musunuz?
İletişim fakültesinde okurken üst sınıftan abilerimizin kurduğu bir grup vardı “Dertli Sinemacılar” diye. Sinemacının bir dert anlatma bir mesaj kaygısı var. Bunu kötü kullanırsanız filminiz bir kamu spotuna da dönebiliyor. Ben izleyiciye bir mesaj vermeyi, filmi tasarlarken birinci önceliğim olarak kurmuyorum, bundan ziyade film izleme edinimi her şeyden önce bir merak unsuru oluşturabilme ve belirli bir seyir zevki yaratmak zorunda. Önceliğimi bunlar olarak belirleyip mesajı mümkün mertebede hikâyenin içeresindeki organik bir unsur olarak konumlandırmak adına çaba sarf ediyorum. Bunu ne kadar başardığım izleyicinin zihin dünyasında bir yerlere temas edebilmişse mümkün oluyor.
Filminizin yapım aşamasından bahseder misiniz? Karşılaştığınız zorluklar oldu mu?
Distopik bir hikâye anlatıyorsanız ona uygun mekanları tasarlamanız gerekiyor. Bu sanırım en zorlayıcı kısımdı. Çünkü bazı filmlerde mekân filmin ana kahramanlarından biridir, tek başına pek çok enformasyonu seyirciye iletir. Bu anlamda en zorlayıcı kısım filmdeki mekânı oluşturmaktı.
Filminizde ”tam anlamıyla hayal ettiğim gibi bir sahne” dediğiniz yahut “favori sahnem” diyebileceğiniz sahne hangisi?
Kısa film yapıyorsanız birçok şeyin üstesinden tek başına gelmeniz gerekebiliyor. Bu sebeple filmdeki görsel efekt içeren sahneleri composting programlarında kendim öğrenerek filmde uygulamak zorunda kaldığım için filmdeki pek çok planın bu anlamda içime sinmediğini ifade etmem gerekiyor. Film tek mekânda geçtiği için tek sahnem var ve burada bir tane favori planım var. Filmin finalinde kahramanımızın kameraya baktığı an.
Türkiye’de kısa filmciliğe gereken değerin verildiğini düşünüyor musunuz? Neler yapılmalı?
Kısa film Türkiye’de hali hazırdaki iletişim fakültelerinin yoğunluğu, ekipmanların ucuzlaması, Youtube gibi yeni yayın ortamlarının gelişim göstermesi, neredeyse her ilde yapılan kısa film festivallerinin varlığından buyana, gençler arasındaki en popüler sanat dalı. Ancak bu suni büyüme beraberinde pek sorunu da beraberinde getiriyor. Kısa filmcilerin kendi aralarında iletişim kurmasını sağlayacak bazı kurumlara ihtiyaç var. Yapılabilecek şeylerin en başında kısa film üreten insanları bir arada olmasını sağlayacak bir platform, biz bunun hayalini kurmuş hatta 2011 yıllından 2015 yıllına dek kısa filmciler platformu kurmuş ve bu kapsamda toplantılar yapmıştık İstanbul’da bir dernek kurabilmek adına. Ancak başaramadık, bizden sonra bu derneğin kurulması mümkün oldu; 2017 yıllında böyle bir dernek kurulabildi. Ancak bu derneğinde bazı temel sorunları bulunmakta,Türkiye’de dernekçilik faaliyetlerinin mevcut sorunları burada da kendini gösterebiliyor.Ancak her şeye rağmen mevcut derneğe katılım sağlamak ve gelişmesine katkıda bulunulabilirse kısa film üretiminde bulunan insanların, sorunları büyük oranda çözüme kavuşabilir.
Kısa filme merak duyan ve hatta çekmek isteyenlere ne gibi önerileriniz olurdu?
Film izledikleri kadar arada bol bol pratik de yapsınlar, küçük küçük filmcikler çeksinler. Bugün sahip olduğumuz cep telefonları yani aslında cep bilgisayarları 20.yüzyılda gelişim göstermiş pek çok teknolojik aleti tek başına içinde bulunduruyor. Bu içinde bulundurduğu aletlerden biride devasa boyutlardaki film kameraları. Tarkovski bir sanat formu olarak sinemanın malzemesinin zaman olduğunu belirtiyor. Film kameraları vasıtasıyla gerçek hayat imajlarını biz bu kameralar sayesinde kayıt altına alabiliyorduk. Şimdi bu devasa kameralara ihtiyaç hissetmeden de cebimizdeki son derece iyi çözünürlüklere sahip bu kameralarla zamanı kayıt altına alabilir ve herhangi bir kurgu düzenleme programında bunu düzenleyebiliriz. Yeter ki samimiyetle anlatabileceğimiz bir meselemiz olsun.
Çevrimiçi Gösterim