Ma Dong-seok ‘Roundup’ Serisiyle Kore Franchise Filmlerin Potansiyelini Gösteriyor
Yazan: Ahn Soong-beum, Film Eleştirmeni, Kyung Hee Üniversitesi Profesörü ve K-Kültür Hikaye İçerikleri Araştırma Enstitüsü Direktörü
Çeviren: Toygar Ercan
Fotoğraflar: ABO Entertainment
“The Roundup” film franchise’ı, Kore suç filmleri türüne dikkat topladı. Serinin ilk filmi “The Outlaws” 2017’de, devam filmi “The Roundup” ise Temmuz 2022’de vizyona girdi. Başrol oyuncusu Ma Dong-seok’un karizmatik performansından güç alan “The Roundup”, izleyicilerin beğenisini topladı, Box Office’te gişe rekoru kırdı ve COVID-19 salgınının başlangıcından bu yana 10 milyon izleyici çeken ilk Kore filmi oldu.
“The Roundup”, COVID-19’un zirvesinde yaygın olan her türlü krizden mustarip olan film endüstrisinde bir canlanmanın imzası oldu. Elbette filmin gişe başarısı pandeminin sona ermesinden etkilendi, ancak pandeminin getirdiği “bastırılmış talebin”, insanların “The Roundup”ı izlemeye gitmesiyle patladığını belirtmek önemli.
Büyük Patlama: Ma Dong-seok’un Sinematik Evreni
“Çoklu Ekran Çağı”nda (N-Screen Era), insanlar artık belirli kültürel içeriğin keyfini çıkarmak için bir sinema salonuna gitme ihtiyacı hissetmiyor. Halk, abonelik iktisadi mekanizması ve inanılmaz derecede kişiselleştirilmiş bir öneri sistemi olan platformlar aracılığıyla içeriğin keyfini çıkarıyor. Film izleyen birçok kişinin, OTT (over-the-top) platformları aracılığıyla kendi kendini yöneten tüketime daha fazla alıştığı görülüyor.
Film endüstrisinin, bu sorunlarla mücadele etmek için yalnızca büyük ekranda görülebilen görsel-işitsel gösteriler gibi sinematik deneyimin özelliklerini vurgulaması gerekecek. Seyirci, belirli yönetmenler, oyuncular, türler veya markalı film şirketleri gibi tercih edilen hedeflere dayalı sinematik deneyimin keyfini çıkarabilmeli. Sadık hayranlar, insanların genel deneyime katılma arzusunu hissetmelerine yardımcı olabilir.
Bu açıdan Ma’nın sinematik evreninin doğuş ve evrim süreci ilgi odağı haline geldi. Birincisi, Ma Dong-seok’un göz korkutucu vücut büyüklüğü aksiyon-fantezi türünü yönlendiriyor ve beklenmedik anlarda insanları güldürme potansiyeline sahip. Ma, yeri doldurulamaz cazibesiyle Marvel süper kahramanları arasına katıldı. Oyuncular arasında alışılmadık olan kaslı vücudu, aşırı güç, yani süperinsan gücü imajını çağrıştırıyor. Bazı durumlarda, karakterinin kişiliğini oluşturmak için yalnızca bir sahne yeterli oluyor.
“The Roundup”ın büyük gişe başarısı bu gerçeğin kanıtı. “The Roundup” serisi Ma’nın sinematik evreninin tipik bir örneği ve insanların Kore tarzı suç filmlerinin gişe formülünü anlamalarına yardımcı olmuştur. Ma, hem iyi hem de kötü karakterlerde göz korkutucu bir varlığı ortaya çıkaracak fiziksel bir statüye sahip. Yine de, büyük fiziksel güce sahip bir karakter fantezisi, karakterin farklı yönlerini vurgulayan beklenmedik bir şekilde bozulur. Bu, epik gerilim ve gevşeme olanaklarının onda uyumlu bir şekilde bir arada var olduğu anlamına gelir.
Ma Suk-do (bu dizide Ma Dong-seok tarafından canlandırılıyor) oyuncunun üç boyutlu sinema evrenini kapsamlı bir şekilde gösteriyor. Birincisi, Ma, halkın restorasyonu ve refahı için erkekliği serbest bırakan sert gövdeli bir kahramandır. Unutulmaması gereken ikinci şey ise bu serinin romantik bir konusu olmaması. Bu, dizinin, bir aktörün evrensel izleniminden çıkarılması zor olan cinsel çekicilik yaratma görevini ihmal ettiği anlamına geliyor. Serinin son özelliği, karakterlerin farklı yönlerini vurgulayan sahnelerin kullanılmasıdır. Flört etmekle ilgilenen, ancak kadınların önünde utangaç olan ve kör randevularda reddedilen bir erkek klişesi Ma’nın sinema evreninde zaten görülüyor.
Bir Kore Tarzı Franchise Film Olasılığı
“The Roundup”ın pandemiden sonra 10 milyon izleyiciye ulaşan ilk film olması – Kore’de bir filmi 10 milyon izleyiciye ulaşırsa “mega-hit” olarak değerlendirme geleneği var- farklı bir bakış açısıyla açıklanabilir. Film, normalde suç çözme türünde kullanılan akıllı muhakeme becerileri veya keskin muhakeme gerektirmez. Karakterler arasında içsel bir çatışma ya da ıstırap yoktur. Büyük ekranda değerli bir şeye aç olan izleyiciler için basit ama anında eğlenceli bir deneyim sunar.
Bu serinin Kore tarzı bir franchise filmi olarak görülme olasılığını tartışmak için daha ayrıntılı bir açıklamaya ihtiyaç var. İlk olarak, Kore suç türünün gişe formülünü yeniden doğruladı.
Bu seri örneğinde, Ma’nın karakterinin birkaç filmle oluşturulan cazibesi, markalaşmanın temeli haline geldi. Jang Chen (Kyesang Yoon) ve Kang Hae-sang (Sukku Son) da ideal kötü karakter özelliklerine sahip. Ezici kötülüğü temsil ediyorlar ve Ma Suk-do’ya bir folyo görevi gören Kore toplumunun gizli bir gölgesini gösteriyorlar. Onların varlığı, kötü adamı kötülüğün başka bir yüzü olarak tanımlamak için farklı tılsımlar kullanarak benzersiz bir seri olmaya devam edebileceğini gösteriyor.
Gelecekte, bu eylemler dizisi, kapsamlı bir cezalandırma ve tam bir sınır dışı etme fantezisinin kullanımıyla klasik didaktik ahlak destanını tekrar edecek. Davanın seyri, zarar ve intikam, cinayet ve çözüm, sapma ve ceza arasındaki değerde çarpıcı bir değişim gösterecektir. Yapısal olarak konuşursak, bu çok basit bir gelişme ama aynı zamanda popüler bir hikâye değerini güvence altına almanın bir yolu.
“Kore tarzı” terimine özellikle uyan bir anlatıyı tartışmak için Jeon Il-man (Choi Guy-hwa) ve Jang Yi-soo (Park Ji-hwan) karakterlerinin işlevlerinden bahsedilmelidir. 10 milyon izleyiciye ulaşan filmler olarak kabul edilen 28 filmden 20’si aynı özelliği paylaşıyor: Hilebazların tansiyonu düşürmedeki ve komediyi rahatlatmadaki rolü. Anlatının uzunluğundan bağımsız olarak çok önemli bir konuma sahipler. Düzenbazlar bazen seyircinin olağan tahminlerini ve beklentilerini etkisiz hale getiren beklenmedik seçimler ve eylemlerle kahkahalara neden olur. Ayrıca hizipler ve karakterler arasındaki karşıtlık içinde alt noktalar yaratırlar. Jeon ve Jang karakterlerinin gişe başarısı şansını artırmak için gelecekteki filmlerde aktif rol oynamaları gerekecek.
Ma Suk-do, Iron Man gibi en iyi teknolojiye sahip bir milyarder değil. Batman gibi acı çekmiyor. Ne Jang Chen ne de Kang Hae-sang, Darth Vader gibi kozmik bir gösteri kullanmıyor. Ancak Ma Dong-seok’un sinematik evreni tarafından desteklenen bu seri, Kore tarzı franchise filmini şimdiden tanımladı.
Kaynak: WEBZINE KOREA Ağustos 2022