Yazan:Pierce Conran
Çeviri: Mutlu Binark
Kore’de yıl boyunca, özellikle de hafta sonlarında, yerel filmler arasında gişe çekişmesi olur. Pandemi nedeniyle, bu çekişmeler giderek azaldı. Seyircinin sinema salonlarına dönmesini beklerken, artık bu çekişmelere tanık olabileceğimiz yeni bir mekan var – İnternet. Örneğin, bu yaz Kore’de izleyicilere aralarından seçim yapabilecekleri bir çift yeni korku filmi sunulmuştu. Bu filmler arasındaki rekabet, gelecekte olabilecek bir çok çekişmeye ilişkin ipucu verdi. Yerel yayıncılık hizmeti veren TVING, üçüncü orijinal filmi Midnight’ı 30 Haziran Çarşamba günü hem sinemalarda hem de çevrimiçi akışım ortamında yayınladı.
Bilindiği üzere Netflix 2020 yılının Nisan ayından bu yana platformunda Kore orijinal filmlerini yayınlıyor. TVING ise bu yılın Nisan ayında aynı şeyi yaptı. Ancak bu sefer durum, iki önemli Kore filminin aynı hafta içinde ilk kez çevrimiçi platformlarda gösterime sunulmasıyla ilgiliydi.
Her ne kadar TVING ve Netflix bu filmleri “orjinaller” olarak adlandırsa da, ne Midnight ne de The 8th Night, ilgili çevrimiçi akışım platformlarından beslenen bir projeler değildir. Bu filmler başlangıçta sinema salonları için tasarlandılar, ancak gösterim stratejileri pandemi sırasında değiştirildi.
Netflix Kore pazarına girdiğinden beri, çoğu kişi şirketin sonunda orijinal Kore filmleri sunmaya başlamasını bekliyordu. Kingdom ile yerel drama dizilerinin yapımı 2019’un başlarında başlatırken, aynı şeyi filmlerle de yapmak için resmi bir plan yoktu. Pandemi nedeniyle sinema salonları neredeyse boşalırken ve bir dizi uzun metrajlı film aniden gösterime nasıl girecekleri sorunu ile karşı karşıya kaldı. İşte bu ortamda Netflix ilk uzun metraj filmini satın almak için kolları sıvadı. Yoon Sunghyun’un yönettiği Lee Jehoon ve Choi Wooshik’in oynadığı bilimkurgu soygun gerilim türü karışımı olan Time to Hunt ‘ın (2020), başlangıçta Şubat ayının sonunda gösterimi planlanıyordu, ancak gösterimi açılış gününden sadece üç gün önce ertelendi. Kısa süre sonra Little Big Pictures, filmi Netflix’e satarak yayın stratejilerini değiştirdi. Film zaten uluslararası alanda satıldığından, Little Big Pictures ve yabancı satış temsilcisi Contents Panda arasında bir anlaşmazlık çıktı, ancak bu sorun çözüldükten sonra Time to Hunt, 23 Nisan’da Netflix’te yayınlandığında çevrimiçi olarak ilk kez yayınlanan ilk uzun metrajlı Kore filmi oldu.
27 Kasım’da vizyona giren Park Shinhye ve Jun Jongseo ile birlikte oynadığı korku-gerilim türü olan The Call’ın (2020) Netflix’te lansmanı yedi ay sürdü. Başlangıçta Mart ayında gösterime girmesi planlanan The Call’ın ana şirketi Contents Panda olup, yan şirket Next Entertainment World için üretildi.
Komedyan Bay Cha’ya Ne Oldu? filmi ise Yeni Yıl Günü’nde çevrimiçi yayınlandı. Ardından 5 Şubat’ta Jo Sunghee’nin yönettiği Song Joongki ve Kim Taeri’nin oynadığı büyük bütçeli bilimkurgu ve aksiyon filmi Space Sweepers çevrimiçi platformda gösterime girdi. Oysa bu film, geçen yılın Chuseok tatili için dağıtımcı Merry Christmas tarafından sinema salonlarında gösterim için planlanmıştı. Çevrimiçi akışım ortamında gösterime giren bir diğer film geçen yıl Venedik Uluslararası Film Festivali’ndeki dünya prömiyerinin ardından 9 Nisan’da vizyona giren, Contents Panda ve Next Entertainment World yapımı, Park Hoonjung’un yönettiği çete-aksiyon-noir türleri karışımı olan Night of Paradise’ıydı. Bir hafta sonra, 16 Nisan’da, CJ ENM’in sahibi olduğu yerel yayın hizmeti TVING, Lee Yongju’nun yönettiği Gong Yoo ve Park Bogum gibi Hallyu yıldızlarının oynadığı yüksek bütçeli bilimkurgu filmi SEOBOK ile gösterim pazarına çıktı. Başlangıçta CJ Entertainment tarafından geçen yılın Aralık ayında sinema salonlarında vizyona girmesi planlanan SEOBOK, sinemalarda ve çevrimiçi platformlarda aynı anda gösterime giren ilk Kore filmi oldu. İki hafta boyunca TVING’de en çok izlenen film oldu ve sinemalarda 400.000’e yakın izleyiciye ulaştı. 4 Haziran’da Netflix, dağıtımcı KTH’den Lee Gaebyok’un yönettiği romantik komedi filmi Sweet and Sour’u yayınladı. TVING de 17 Haziran’da, gençlik, dövüş sanatları ve hapishane türlerini birleştiren bir webtoon uyarlaması olan Shark: The Beginning’i gösterime soktu ve film çok popüler oldu.
Netflix ve TVING’in ilk kez birbirleriyle doğrudan Midnight ve The 8th Night filmleri gösterimleriyle karşı karşıya geldi. Şimdiye kadar, Kore’de yayınlanan tüm filmlerin çevrimiçi olarak piyasaya sürülmesi amaçlanıyordu. Ancak bu yılın başlarında Netflix, TVING ve Watcha dahil olmak üzere çeşitli çevrimiçi akışım platformları orijinal filmler üretme planlarını açıkladı.
Şubat ayında Netflix, bu yıl için drama yayın listesini duyurdu ve 2021’de yılı için dizi endüstrisine 500 milyon ABD doları yatırım planladığını açıkladı. Ayrıca Netflix için geliştirilen iki orijinal uzun metrajlı film de destek kapsamında yer alıyordu. Bu filmler, The Villainess’in (2018) yönetmeni Jung Byunggil’den bir aksiyon filmi olan Carter ile Like for Likes’in (2016) yönetmeni Park Hyunjin’den romantik komedi Moral Sense idi. Netflix ayrıca Haziran ayında Yoo Ah-in’in başrolde olduğu bir aksiyon filmi olan Seoul Vibe’ı destekleyeceğini duyurdu.
SEOBOK’un piyasaya sürülmesinden sadece birkaç gün sonra TVING, My Sassy Girl’in (2001) yönetmeni Kwak Jaeyong’un yönetmen koltuğunda yer alacağı Han Jimin, Kang Haneul ve Lim Yoona’nın oyuncu kadrosunda yer aldığı, yıldızlara dayalı romantik bir drama olan Happy New Year’ı geliştirmekte olduğunu açıkladı.
Bu iki platformun rekabetine, yakın zamanda orijinal içerik üretmeye önemli ölçüde yatırım yapmayı planladığını açıklayan Watcha da katılıyor. Örneğin, yönetmen koltuğunda ilk kez deneyim elde edecek olan dört aktörün – Park Jungmin, Son Sukku, Choi Heeseo ve Lee Jehoon – yöneteceği kısa filmlerinin yer alacağı çok yönlü proje Unframed listelerinde yer alıyor.
İzleme alışkanlıkları geliştikçe, belirli film türleri çevrimiçi platformlar için doğal hale gelecek gibi görünüyor. Halihazırda piyasaya sürülenlere bakıldığında, korku, romantik komedi veya gerilim filmleri gibi belli tür filmleri akışım platformları tarafından tercih ediliyor gibi görünüyor. Ancak, Netflix, Space Sweepers veya yakında gösterime çıkacak olan Seoul Vibe gibi geleneksel olarak büyük ekranlarda gösterilmesi beklenen büyük bütçeli türleri de destekleme konusunda çekingen davranmıyor.
Pandemi sonunda bitecek ve sinema salonları umarım ki eski gücüne geri dönecek olsa da, orijinal filmler için çevrimiçi akışım platformları kalıcı olmaya devam edecek. Wavve, Coupang Play, Apple+ TV ve Disney+ gibi diğer büyük akışım platformları şu an için kazançlı dizi endüstrisine odaklanıyor olabilir, ancak Netflix ve TVING açıkça çevrimiçi filmlerin geleceği üzerine yatırım yapıyor.
Kaynak: http://www.koreanfilm.or.kr/eng/news/features.jsp?blbdComCd=601013&mode=FEATURES_VIEW&seq=513